luni, 10 mai 2010

Valea Screzii sau cum sa vii cu picioarele pe pamint....

Povestea incepe undeva in noiembrie - decembrie 2009 cind un coleg m-a rugat sa il ajut cu cite ceva pentru niste copii sarmani care stau intr-un asezamint undeva linga Valenii de Munte. Asezamintul este tinut de un preot si ocroteste putin peste 230 de suflete. Nu am luat lucrurile foarte in serios atunci dar am dat curs rugamintii lui si am cumparat citeva lucruri, am luat si niste alimente si le-am trimis catre Valea Screzii.

Intre timp am facut o postare si un topic pe formul clubford.ro si cu ajutorul unui colaborator de pe forumul computer games am reusit sa incropim 4 sisteme pentru acesti copii. Lucrurile au mai avansat si cu ajutorul unor prieteni am reusit sa mai stringem niste haine, incaltaminte, obiecte de mobilier, am mai cumparat diverse alimente si am facut un nou transport simbata aceasta.

Ce va pot spune...de fapt nu pot spune mai mult decit am scris si pe forum...asa ca imi asum riscul de ma repeta si de deveni patetic dar voi cita ce am scris acolo in speranta ca cei care vor citi vor gasi o modalitate de a veni cumva in ajutorul acestor copii...

"am fost simbata la Valea Screzii.
am dus computerele, niste haine, alimente, jucarii, mobilier, detergenti, carti.
nu va pot spune cit de mare a fost bucuria copiilor. am fost impresionat de cele vazute acolo.
cel mai nou locuitor al asezamintului este un baiat: are 1 luna si jumatate si l-a lasat mama lui acolo joia trecuta.....parca am fost impins de la spate sa iau niste suzete si niste tetine noi, nefolosite de sora mea....
copii ne-au cintat, ne-au inconjurat cu o bucurie greu de descris in cuvinte....iar tristetea de la plecarea noastra s-a vazut in ochii lor...si e la fel de greu de descris in cuvinte...

de ce mai este nevoie acolo:
- termosistem pentru case, deoarece se pierde multa caldura iarna pentru ca acestea nu sint izolate;
- aparate electrice (prize, intrerupatoare, corpuri de iluminat);
- obiecte sanitare (lavoare, cadite, baterii);
- un boiler pentru apa calda (cel existent s-a stricat si nu mai poate fi folosit)
- ceva scule de timplarie (bormasini, etc - ei au un atelier si si-au facut singuri mare parte din mobila, dusumea, etc)
- pasta de dinti;
- sampon pentru copii;
- detergenti;
- pampersi;
- medicamente uzuale;
- sapun;
- alimente....

am sa incerc sa mai organizez inca o caravana in luna iunie. probabil in ceea de a doua simbata din iunie pe 12. daca sint doritori sau daca stiti pe cineva care poate sa ajute financiar, cu produse sau orice va rog sa ma contactati."

asa inteleg eu sa am un altfel de atitudine.....

si ca sa intelegeti mai multe am sa postez aici si scrisoarea de multumire a colegului meu (din decembrie) tot fara nici un altfel de comentariu:

"Am ajuns acolo cu o donatie constind din: 1500 lei, 400 kg alimente de baza, vreo 200 de carti, haine,detergenti, jucarii, etc.
In al doilea rind va voi spune cum stau lucrurile in Valea Screzii si ce am constatat acolo.
Valea Screzii este un loc in care gasesti sugari, copii orfani, copii veniti de la casele de copii unde au fost batuti si abuzati, mame cu multi copii batute, abuzate si alungate de acasa, tineri care au crescut si au ramas acolo, tineri cu probleme locomotorii, cu probleme pshihice, batrini alungati din casele lor de rude care le-au vrut bunurile muncite de-o viata- un trist cimitir viu! Nu cred ca exista vreo categorie care sau nu fie reprezentata, din pacate, acolo.
Toti au gasit acolo un loc, caruia au inceput mai devreme sau mai tirziu sa-i spuna ACASA, datorita parintelui Nicolae Tanase, care a jurat in fata lui Dumnezeu ca nu va alunga pe nimeni din cei care ii vor cere ajutorul! Asa a facut si continua sa faca!
Statul nu are nici o contributie acolo, sau in orice caz este infima in raport cu necesitatile locului-imi cer scuze, ba da: le trimite cazurile sociale pe care nu le pot rezolva ei! Marea majoritate a celor de acolo nu au venituri. Parintii copiilor care vin sa-i lase la asociatie, nu renunta la alocatia cuvenita copiilor in favoarea asociatiei, ci, tin banii pentru a se intretine pe ei, nemuncind si cheltuind totul pe bautura. Tutela orfanilor se obtine destul de greu datorita birocratiei, iar banii nu vei sti niciodata cind ii vei primi.
In vizita noastra de 4 ore, am vazut destule chestii care ne-au revoltat sau care ne-au induiosat.
In ciuda dificultatilor si a amaraciunii pe care le vezi la tot pasul, ti se zimbeste, ti se vorbeste politicos, esti salutat chair strain fiind, toti sint calzi si prietenosi, copii sint bine ingrijiti, bucurosi sa vada lume noua, si ceea ce te uimeste poate, au invatat sa aiba grija unii de ceilalti ca intr-o familie ADEVARATA! Cu cit copii sint mai mici, sint mai protejati de cei mai mari - se simte chestia asta chiar si cind e vorba de caldura: in casele gradinarilor si a scolarilor este mai cald fata de casele celor de liceu!
Exista cam 15 case in total, 10 fiind terminate si locuite, iar restul in diferite stadii. Au o microferma cu vaci, porci si pasari, cultiva porumb pentru malai si mincarea animalelor, au un atelier de timplarie unde copii invata timplarie, dulgherie si cei mai mari fac binale si sculpteaza manual strane bisericesti si cruci, pe care le vind pentru a-si aduce aportul la viata de zi cu zi. Exista doua fundatii turnate: una pentru o scoala mica, iar alta pentru a muta un gater din actuala locatie. Au reusit sa termine pivnita pentru provizii, iar usa pivnitei a fost facuta de un copil de 16 ani! Am vazut dulgheri in viata mea care nu cred ca vor face vreodata astfel de usa-foarte simpla de altfel. Mai exista o casa in care se afla bucataria celor mari si sala de mese-ambele insumeaza 40 mp, si se maninca in schimburi. Extinderea anexa acestei case, este destinata maririi salii de mese, iar la etaj vor fi noi dormitoare.
In bucataria celor mari doar se pregatesc alimentele, ele gatindu-se de fapt afara, la tuci pe pirostrii. Doar gradinarii si scolarii au bucatariile in casele in care stau. Mai exista si o biblioteca in curs de aranjare.
Scoala este peste deal, la Valea Plopului, se invata in schimburi, primul schimb intrind la 6,30 dimineata, iar desteptarea este la 5,00!!! DIMINEATA! Trebuie sa recunosc ca putini dintre noi se trezesc la aceasta ora! Cel mai apropiat liceu este in Valenii de Munte. Cu toate acestea, toti se duc la scoala si nu lipsesc indiferent de conditiile meteo!
Este foarte mult de munca acolo, si toti cei care dpdv al sanatatii o pot face, o fac, indiferent daca sint liceeni, adulti sau batrini.
Am avut placerea sa-i cunosc pe cei care fac totul sa functioneze: Mihai-fiul cel mare al parintelui Tanase, Melanie-sotia lui Mihai, o englezoiaca care a invatat limba si a ales sa ramina linga toti cei de acolo ca sa ajute, dra. Tatiana-directoarea fundatiei, administrator, bucatar-sef, etc, nea Ion-timplar, un om cu inima mare, depasit de volumul de munca, el fiind mesterul taberei, doicile si mamele sociale, oameni care au uitat demult de viata lor si si-au daruit-o semenilor. Oameni care sfintesc locul!
Cuvintul de ordine este : frig! Din pacate casele pierd caldura datorita timplariei vechi de lemn si inexistentei izolarii termice. Practic, banii dati pe lemne se arunca in proportie de 50%.
Datorita Melaniei, periodic vin voluntari din strainatate pentru a ajuta la munca.
Necesitatile permanente sint:
-banii-mamele sociale si doicile nu au mai primit salariul de citeva luni! Salariul uneia fiind de 500 lei, bani care s-ar putea aduna daca 100 de persoane ar dona lunar cite 5 lei!
-alimente de baza, in functie de perioada, produse de post-toti cei care au peste 5 ani tin post;
-materiale de constructii care trebuie sa tina seama de stadiul lucrarilor:au cazuri in care li s-au adus placi de gipscarton si ei aveau nevoie de mortar si caramida sau BCA-acesta fiind doar un exemplu
- ceva scule electrice de mina le-ar prinde bine: o bormasina, un mixer de kleber, chiar si o motodrujba noua, ceva truse de scule pentru intretinerea de zi cu zi, scule de timplarie, etc.
Toate acestea se pot realiza prin efortul nostru comun si continuu, si prin incercarea de a atrage atentia si altora asupra acestui loc. Cred ca in multe privinte avem de invatat de la acesti copii.
Am plecat din Valea Screzii lasind in urma ceata care punea stapinire peste sat, si gerul care incepea sa se strecoare in case....."

2 comentarii:

  1. Ma bucur enorm sa vad ca oamenilor inca le pasa de ce se intampla in jurul lor.Multumesc si pentru acest articol, am aflat si cam ce mai au nevoie cei din "valea luminii", cum imi place mie sa o numesc. Eu sunt din Constanta si azi am inceput sa pun la cale o mini caravana(de fapt una aici, una la Craiova si una in Bucuresti) pentru cei de acolo. Am rugat toti prietenii sa stranga absolut tot ce pot si sa trimitem acolo.In Craiova si Constanta cred ca rezolvat cu transportul, sper sa gasesc pe cineva si din Bucuresti, daca nu, o sa trecem noi dinspre Constanta. Sper sa strangem cat mai multe si cat mai variate si sa ajungem cu ele pana de Craciun. Nu suntem multi si nici bogati,dar cate ceva de la fiecare si o sa se simta.De abia astept sa ajung acolo si poate chiar sa raman cateva zile sa ajut.
    Multumesc inca o data pentru omenia de care dati dovada si sa nu o pierdeti niciodata.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma pregatesc sa fac un drum acolo luni 20 dec 2010 sa vad ce mai strang si de la alti colegi si prieteni. Exista ceva care ma impinge de la spate, nu as putea sa mananc bucatele de Craciun dupa ce am aflat ca exista acest loc pana nu trec peacolo. Poate si lor le e foame!

    RăspundețiȘtergere

Etichete

atitudine alegeri politica politie ford campanie copii initiativa primar abuz bani etc greva idee orfani primarie Tebea Viena bucuresti carburant gropi iarna presedinte sarbatori vacanta EURO administratie an nou atitudine iluzii banci canal concediu parcare regula revolutie soferi trafic trainer turism vot zapada ajutor calatorii calculatoare case circulatie civilizatie cluburi concert craciun emigrare fitze gunoi idei oameni obisnuinta onoare paracre penibil ploaie respect spital taxe vecina 2012 ANRSC Austria Bon Jovi Brasov Delta Elevetia Goana dupa bani si uciderea sperantei... PMP Project Management RADET ac/dc administratia financiara aeroport afacere amenda amuzament artificii auto b-max biserica blog boicot bucovina campionat capusa capuse cirnati combustibil competitie comunism concurs constructii contrasens curs dezvoltare personala diacritice distractie diverse drumuri dupa bloguri echipa evaziune evenimente examen exempu fericire festival fonduri formator fotbal frumos fun furaciune google hotel parc idiot ilegal impozite impresii inmatriculare auto intilnire iubim 2 roti lansare laser lege leme lucru mall mamaia manuale masini minciuna mobilizare muzica nesimtire nudism olanda oras parfum party plimbare plopi pret primavara proprietate privata protest rabla radar rcs&rds referendum reparatii resemnare rest romania rutiera sanatate scoala scumpire semne serbare sex sfirsit sindicat spam sport strzi talon teama tehnologie televiziune timp liber unu mai vaccin valea screzoo valvoline viata weekend